Projekt Alvikskulturfestival 2015
Verkställande plan utfördes med viss förändring men i det stora hela uppnåddes de flesta mål, detta trots att projektet startades upp den 18 juni alltså bara 2 månader innan festivalen skulle gå av stapeln. Det blev en 3 dagaraw
Projekt beskrivning " Alviks Kultur Festival och Alviks danspaviljong 2015"
Bakgrund
Alviks kulturhus på Gustavslundsvägen 168 A, är en mötesplats för ett stort antal föreningar och intresseorganisationer. Här samlas alla typer av kulturella uttryck. Framför allt ett stort antal dansföreningar men även musikgrupper, bridgeklubbar, politiska organiskationer med mera.
2013 knoppade Alviks kulturhus av från Stockholms stads kulturförvaltning och man satsar nu på att synliggöra verksamheten på ett mer tydligt sätt än tidigare. I verksamhetsplanen för 2013-2015 finns ett uttalat mål att skapa publika arrangemang i parken utanför kulturhuset. Under 2014 genomförde kulturhuset en förstudie i form av en endagsfestival. Syftet med enentemanget var först och främst att visa upp för allmänheten den bredd av utbud som finns i Alviks kulturhus. Det var även ett tillfälle att samverka med andra kulturutövande organisationer och näringsliv i närområdet. Festivalen blev mycket lyckad, ungefär hundra personer engagerade sig på olika sätt i festivalen och ställde upp med teateruppvisning, dansworkshops, clowneri, utomhusbibliotek, matlagning, hantverk och konst.
Efter en avslutad festival har kulturhuset genomfört en utvärdering och styrelsen har nu beslutat sig för att utveckla konceptet med publika arrangemang i parken. I år utökas festivalen från en dag till 3 dagar och en kväll. Förutom att de deltagande föreningarna får mer utrymme att visa upp sin verksamhet, fyrdubblas också kontaktytan gentemot publiken. Detta kräver så klart mer marknadsföring än tidigare. Planen är att använda det gedigna nätverk av medlemmar och kunder som finns i husets befingliga föreningar men även nå ut till nya användare genom att samarbeta med det likala näringslivet. Nedan följer en beskrivning av hur projektet kommer att genomföras.
Syfte och mål
Som relativt ny organisation har Alviks kulturhus behov av att attrahera fler föreningar och enskilda personer till verksamheten. Syftet med Alviks Kultur Festival är att mer än tidigare synliggöra Alviks kulturhus. Vi hoppas med de att fler föreningar och organisationer ska hitta hit.
Genomförandet
Förra årets festival genomfördes med ett digert utbud av alla typer av kulturyttringar. I år planerar vi att ha tydlig fokus på musik, dans och delaktighet. Som exempel på det har vi ny byggt en struktur där vi lördag och söndag ska ha olika stationer i husets lokaler för just delaktighet. Vi har koncept som fria mickar i ungdoms hallen där ungdomsgården och Bbeabridge sammarbetar för att få människor att dela sina talanger genom att ge alla besökare möjlighet till att få låna micken och visa vad man kan. En levande form av spontan uppträdande. Det här uppbackas av bbeabridge alla volontärer och musiker tillsammans med ungdoms och fritidsgården i Alvik.
Vi har även proffisionell musiker och ambassadör för frinds har lovat att komma och vara jury för vår Alvik talangjakt och även presentatör under eventet. Vi tror att möjligheten att synas är väldigt viktig. Därför har vi på förslag att även skapa en dokumentär film om hur vi organiserar en festival och får människor delaktiga. Vi tror även att möjligheten för våra talanger att finnas på film och på våra webbar i framtiden kan vara av intresse. Vi planerar för att bli en förebild för en festival som anordnas med engagemang och möjlighet att få synas mer än driven av pengar .
I en annan del används biblan som är en lite mindre lokal för mindre barn som kan skapa dockor i papp tillsammans med kulurarbetare inom det området vi kommer även ha mask skapande och ansiktsmåleri och fiskdammen. Vi kommer tala med näringslivet om just det temat. De kan vara med att ge gåvor eller pengar så vi kan införskaffa små presenter till de små.
Vi kommer använda salen som heter mossen med ett schema på olika workshops som kommer att fortlöpa under dagen. Vi kommer ha intrument pedagog som lär intresserade gäster att spela på olika instrument. Vi kommer ha afrikanska trummor och dans intruktörer för lättare små kurser under dag och kväll på lördagen och söndag.
I stora Bromma salen serveras mat mellan 12-14 och området utanför fungerar som kafeteria under resten av dag och kväll. Alvik kultur hus och den person som ansvarar för mat och kafeterian jobbar inom samma koncept som alla andra. 50 / 50%.
Alla aktörer som säljer eller utövar försäljning under dessa dagar har detta som etiska begrepp. Alviks kulur skola står för lokaler och de aktörer som säljer saker eller mat och dryck, delar lika på vinsten.
Vi anser att det är en bra nisch att ha de tre orden i åtanke. Musik, dans och Delaktiget. I en stor Stad som Stockholm i dess allomfattande kulur ser vi att vi har mycket att vinna på att välja och ha fokus på socialdans, då det kan locka och attrahera människor i alla åldrar, kulturer, och sociala grupper. Alla tycker om att ha kul. Det här blir levande dagar där många om inte alla som vill har en möjlighet till delaktighet och gemenskap.
Vi ser det väldigt viktigt att vi profilerar oss rätt, just med dans och musik och vi är tydliga i vår reklam och att det framkommer i enkelhet. Gärna med en enkel bild men tydlig plats och tid och att det är gratis för alla åldrar.
De föreningar som redan finns i Alviks kulturhus innehar tillsammans ett enormt kundunderlag med människor som gärna kommer och dansar olika typer av social dans - alltifrån argentinsk tango till svensk folkdans till bugg och foxtrot. Detta enorma nätverk är i sig en god grund att stå på för marknadsföring, vi är övertygade om att Alviks kultur festival kommer att bli välbesökta.
Vi vill genom vårt engagemang även ha tält uppställda framför Alviks kultur skola där människor ska kunna få program utdelade. Prova på lite "tapas" i några av tälten och träffa representanter från bibloteken samt från ungdomsgårdarna och bbeabridge.. Vi tänker ha sammanlagt 3-7 tält utanför vilket leder till en gemytlig atmosfär och även garderar eventet i fall att det blir regn.
Vi kommer även använda tälten för att sprida information om Alviks kultur utbud inför hösten 2015. Vi kommer ha volotärer på plats för att välkomna alla gäster och att alla kännner sig välkomna och blir informerade om våra aktiviteter i huset.
Vi kommer troligtvis även ha någontyp av försäljning av glass eller dyligt för att få in lite intäckter. Vi kommer även ha 50 % på de medlemmar som kommer igenom Bbeabridge. Vi använder oss av Bbeabridges hemsida och medlems system för att registrera våra volontärer. Www.bbeabridge.org
Vårt arbete med att skapa delaktigehet inom näringslivet sker genom att samtliga företag i Alvik blir informerade om möjligheten att finnas med oss som sponsorer, (synas på webbar och in reklam ) eller vara donatörer och skänka pengar eller gåvor som vi kan använda som priser i vår talangtävling, eller som gåvor till artister, samarbetspartner och volotärer. Det finns även möjlighet att skänka saker som vi kan använda i vår fiskdamm eller lotteri . De som är donatörer får även synas på våra reklampelare i huset. Alla tycker om att bli uppskattade och få någonting, i annat fall appllåder, tack eller ett leende.
Vårt mål är att skapa synergi som gynnar alla parter både Alviks kultur hus samt näringslivet. Allt detta kommer sen våra gäster och artister till del och blir en win win win för alla parter.
Samarbetspartner
Näringslivet. Vi planerar att lägga ner merparten av projekteringen på att få så många som möjligt av företagen i och omkring Alvik att engagera sig i evenemanget. En naturlig star är förstås Alviks företagarförening (Home Market, Brioche, Handelsbanken mfl,) vi kommer ochsåatt uppvakta alla företag i närområdet för delaktighet så inte någon känner sig utanför. Alviks kulturhus är en del av Folkets hus och parker. Denna rikstäckande organisation bistår framför allt med värdefull kunskap om hur man på västa sätt arrangerar dyliga evenemang.
Tidsplan och medverkan
För att driva igenom "Alviks Kultur Festival" har Alviks kulturhus engagerat en projektledare Hannika Öberg. Hon kommer nu när tiden är kort kontakta polis angående tillstånd och därefter omgående ta kontakt med alla aktörer och föreningar och organisationer samt stadsförvaltningen som visat sitt intresse året som gick. Det har skapats en webb för att alla som önskar kan ta del och på det sättet påverka och komma med förbättringar eller förslag under resans gång Hannika kommer att arbeta med samordningen, marknadsföringen och verkställande.
Direkt efter att sista eventet är utfört görs en redovisning och utvärdering som ska ligga till grund för Alviks kultur festival och Alviks danspaviljong 2015 och beräknas vara klar senast 1/11 2015.
Under förra årets festival var det några föreningar som särskilt utmärkte sig. Det var bland annat svensk-argentinska föreningens tangopedagoger, danskonsulentens energiknippen och en fantastastisk och charmig squaredansklubb. Dessa skulle vi gärna vilja erbjuda lite mer utrymme genom att de ges utrymme för att visa upp sig på söndagen i stora Bromma salen. Det finns också ett folkdanslag och flera andra föreningar på förslag för att fylla programmet med varierad social dans. Det finns även ett visst intresse i att ta in hip hop som ett kultur och utrycksätt för unga människor. Vi har ett stort intresse i att unga musiker får möjlighet att visa upp sig och sina talanger. Även andra kulturyttringar inom ungas gebit vilket kan vara hip hop och andra.
Målgrupp och beräknat antal deltagare
Målgruppen förAlviks Kultur Festival är för människor i alla åldrar i hela Stockholms stad. Vi hoppas att många personer kommer att besöka varje tillfälle vad det gäller Alviks Kultur Festival. Vi beräknar att nya människor ska besöka Alviks Kultur festivalen under helgen. Vi beräknar att de deltagande föreningarna och näringslivet kommer ha en uppskattningsvis ca 150 personer under Alviks Kultur Festival, vi räknar med artister, vol0ntärer och deltagande föreningar och näringsliv. Tillsammans med alla besökande blir vi en härlig massa folk som har skoj.
Varför söker vi stöd?
Förra året fick vi stöd av Bromma stadsdelsnämnd för att genomföra Alviksfestivalen. Vi hoppas att även i år kunna få ett bidrad därifrån, eftersom ambitionen är att göra evenemanget fyra till fem gånger så stort i år har även behovet av stöd ökat. Vi har däremot inte behov att ett fem gånger så stort behov då vi i år dels ska ha delaktighet som en viktig nisch och därför ska vi på förslag ta in näringslivet till en större del. Vi ska även skapa en enkel och trasparent plan för hur vi ska förhålla oss till de aktörer som ska ha försäljning och anordna med mat och dryck under festivalen. Vi ska verka i en 50/50 begrepp vilket betyder att Alvik står för lokaler och marknadsföring och de aktörer som finns på plats jobbar för hälften av vinsten till näringsidkare och andra hälften till Alviks kultur hus. Vi har även en projekt ledare som vill leda med exempel och hennes engagemang blir avsevärt billigare för Alviks kultur hus än tidigare. (Se separat kapitel om detta, leda med gott föredömme och dela på kakan är väl bra.)
En betydande del av arbetet med årets projekt kommer att ägnas åt samarbete med det lokala näringslivet som nämnts tidigare. Det finns en hel del att göra här för nästkommande år. Kan vi arbeta upp en samverka här tror vi att behovet av statligt stöd kommer att minska redan i år och helt på sikt. Nu i starten är det svårt att veta hur många av våra tilltänkta partners inom näringslivet som kan vara interesserade. Tiden är ganska knapp och det är troligt att det kan behövas mer tid för att lägga en stabil grund för långvariga och ömsesidiga relationer. Arbetet med detta kräver framför allt tid i form av nätverkande, samordning och uppsökande från projektledarrollen så här i start skedet. Det gör att många poster i budgeten skulle behöva en stabil budget att stå på i form av bra marknadsföring och administrations kostnader i form av webb och annan produktionskostnader. Vi behöver införskaffa tält och enkla byggnationer i forma av fiskdamms vägg och tombola hjul och annan enklare utrustning för att ha ett välkomnande utrymme som kan dra till sig possitiv uppmärksamhet utanför kulturhuset. Vilket gör att människor blir informerade och får ett program med sig upp för att kunna ta del av alla aktiviteter som föreigår i huset.
Förra året var baserat i princip helt och hållet på idéellt arbete. Detta trots att många av de medverkande pedagoger var professionella utövare. Den enda som i princip fick betalt var projekt ledaren. I år ska vi försöka jobba på delaktighet och se till att utöver marknadsföring och administrativt arbete och den tekniska byggnation som behövs så kommer de inkomster som kommer in fördelas på de artister, voluntärer och medarbetare som ställer upp. Det för att alla ska känna delaktighet och att vi alla behövs och blir uppskattade. Vi vill även ha en pris peng till vår talang jakt för att den ska kännas "riktig" Vi tänker första pris 5000kr, andra pris 3000kr och tredje pris 1000 kr.
Vi ser att hela festivalen genomsyras av glädjen att ge. Vi har en del ideer på hur det ska framkomma under festivalens gång till alla besökare och medaktörer.