Kostnader för Alviks KulturFestival 21 22 23 Augusti.. 2015

 
Budget och hur det ser ut
 
Artister PR    46 000kr
Utgifter Reklam + film   48 239kr
Extra 
Ljud   5000kr
Radio reklam 5800kr
Extra resa     2000kr
Extra bonus biljetter   500kr
boende film killar     600kr        = 110 227
 
Saker och material som kan säljas  14 000kr  =    96 227kr   Material kvar  7648kr..    
 
Här nedan kommer en mer detaljerad budget..  
 
Svenska gruppen Chiquita ingick inte i budget
 
 
 
 
 
 
 
..............................................................................................................................................................................Siffror nedan är ungefära och innan festivalen Vi låter den stå kvar för att se hur det var och hur det är.
webb     1500kr
Reklam  15 000kr  (Prototyp och logo 2500kr.)
Material som bordsdukar, servetter samt priser till Fiskdamm och annat  2000kr
Material till Lotteri och tombola   7000kr   Ska utförsäljas
Chocklad till lotteri ska återsäljas till ICA
300Biljetter till Volontärer, ledare, artister, samarbetspartner samt PR...  15 000kr
Resekostnads ersättning samt kostnadsersättning a 36 st    inklusive Erik Toro och loge för samarbetspartner på fredag = 55 000kr
Prispengar  9 000kr
Extra utgifter  2000kr bensin pengar då varor inte blev levererade till rätt adress.. 
Extra utgifter  Tombola och lyckohjulet blev tillkomna utgifter
Extra utgifter för Karnevaltåget.. 4500kr ( 1500kr för mycket)
Extra utgifter för 200extra bonusbiljetter.  a ....3500kr
Utgift för polistillstånd   700kr
Utgift för tälten     .....4000kr
Utgifter för telefoner samt 6 st påfyllnads kort convik a 50 kr  = 145 x5 + 300kr  1025kr
Utgifter för trämaterial för att bygga fiskdamm mm.   1000kr
 
Vi hade 7 Matstånd  Hade alla betalat 450 kr (vilket är en vanlig utgift för en knalle) = 3150   Vi använder ett annat system och har inkomst på  =
....................kr   
Vi har inkomster i form av intäckter.
1000kr   Ica I form av mat till fredagen som potatissallad och annat
1000kr   Pizzerian Vedungnen   Gör mat till våra volotärer
1000kr   Glasskiosken  Coffeehouse by george..  
1000kr   Målarbutiken
Kafeterian  +
David +
Chalaco  +
Carmen Jesus  + 450kr
Tatiana försäljning  +
Vi har sålt ca 53 biljetter a 100kr st.  Ca 5300kr ( 3500kr + 650kr = 4150kr till John för sitt arbete i )
 
Robert Forsman har en deal att vi ska försöka betala honom 5000 kr om möjligt om det kommer in några pengar i festivalen..     
 
Vi kan få tillbaka intäckter i forma av 
-    Försälning av leksaker
-    Återköp av chocklad
-    Försäljning av videofilm a 100kr st
-    Vi kan skapa dokumentär film av resterande material som vi har filmat
-    Vi kan använda tälten igen
-    Vi kan använda telefonerna igen
-    Vi kan använda bonusbiljetterna igen
-    Vi kan använda webbsidan för diverse annonseringar under året som kommer
 
Vi har uppnått vårt mål att få Alviks kultur hus uppmärksammat. 
 
Av våra 15 000kr i bonusbiljetter till PR ledare och artister har biljetterna spenderats
 
Fiskdammen och tombolan vilket i sin tur betalade vinsterna a 1000kr
Rosa Maria och Kafeterian   
Daniel för hans insats och vänlighet att komma med läsk och glass samt sin tid och matlagnings insats.
Betalat Carmen och Jesus för sitt bidrag till att vi kunde ha mat i form av kyckling och annat
Betalat John för sitt bidrag när han bidragit till att vi får smaka chilenos och andra saker
Betalat Arturo för hans insats i att ta med bil och bakverk.
Betalat Chalaco en symbolisk summa för hans bidrag till att vi fått prova på peruanska rätter till lunchen. 
Gett ett bidrag och tack till Coffehouse för att vi har fått låna deras glasskiosk under festivalen. 
Betalat Tatiana för sitt bidrag till att införskaffa vissa varor så att vi har kunnat ha försäljning under festivalen. Barnen och deras föräldrar ville ha något att använda biljetterna till. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Budget  Som det ser ut 27 juli

Juni /juli 2015    Betalas webb  1500kr

                     Protytyp för Reklam och poster    1500kr
                     Reklam Radio Viking  3000kr
                     Tält till eventet   650X7 ?
                     Present artiklar till Tombola   7000kr
                     Reklam    Flyers A6  Flyers A5  Affish A3   100st visitkort a 30st  1000kontant biljetter.
                     Polistillstånd 700kr                ?.....................
 

Augusti

                     Kosttillägg a 100 volontärer  5000kr
                     Kostillägg a 30 ledare och artister
                     Kosttillägg a 20st PR        2500kr
                     Representation transport kostnader a 30 stX 800kr 24000kr
                     Vistitkort a 30st representation a 150kr  4 500kr        All summa  a  47 000kr
Representationsgåvor här är en länk till skatteverket angående detta tema:  https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/representationsgavor.aspx
 
                    Filmning plus filmklippning plus representation och transportkostnader och material   15 000kr.
 
                    Prispengar   5000kr  3000kr   1000kr      =  9000kr
 

På plussidan

Supersponsorer
Den 27/7       10 000kr
Föreningar som ställer upp och har någon typ av rörelse och försäljning
Glass och korvförsäljning
Pizzeria
Kafeterian
Fik                          +
Ociojuginas affär     +
Mat affär                  +
Tombola                  +
Fiskdamm                +
Försäljning av posters      -
Churrizo                         -  Avvecklat i sista stund
Empanadas                    -   Avvecklat i sista stund
Carne a la braza             -   Avvecklat
Lunch                            -   Chalaco,  Serverar lunch och sötsaker   +
Daniel                           -  Sålde glass och läsk, söndag gjorde peruansk mat.    +   35 läskförsäljning några fiskrätter.
Coffeehouse by George   -   Glassförsäljing..Lånar glassbox a 950kr
Latinska Ungdomsföreningen 3500+650kr
Alvaro kak försäljning..  1050
Kyckling rullar     Sålda varor minus kostnader - 450kr för platsen.  =  
Rosas Kafe hörna.. Försäljning   +   
 
 
 
 
 
 

Så såg det ut när vi satte igång juni 18..

In 
Egen insats Alviks kulturhus        20 000kr
 
Sökt från Bromma stadsdelsnämnd        49 000kr
50% av näringsliv                                    5000-20 000kr
 
Summa intäkter                                        69 000-89 000kr
 
Summa plus minus är för tillfället                    
 
Ut
 
Lönekostnader samt arvode till 
artister och volontärer, pedagoger            40 000
Speciella personer som drar andra med sig.
Erik Toro   Friends ambassadör  ung musiker   Finns som PR samt jury och presentatör
William  Musik producent internationell med oerhörda kunskaper och kontakter    Finns med som PR samt disk jockey och fixare
xxx hemlig gäst 1+2 vi har inte fått svar än.   
Vi har artister som tar engagemang och finns med oss ett helt pass a 1 tim aprox får  bensinkostnader. 
Vi har en mängd volontärer som ställer upp i olika grad och hjälpare under festivalen och alla bör bli sedda och uppskattade 
xxxkr för var och en i bonus att använda i huset. Vi tänker för delaktighet är det jätte viktigt. Vi tänker även att vi säljer 100kr kuponger med 12 biljetter för att inte pengar ska bli det människor har fokus på. Vi tänker att det kan vara intresse i att ha en buffert a 40 000kr för kompensation för alla som ställer upp i form av värdecheckar osv.
Det är även bra att inte ha pengar i rull när det är så många personer som är med som volontärer. Vi vill ge en förebild att följa för att alla ska vara med.
 
Administation                                            5000kr (Sammanlagt för webb, porton, brev, visit kort och biljetter osv för att ordna med all administrationkr
Webb, plus email adresser                          1500kr
Marknadsföring
Prototyp till poster                                     1500kr
Posters
Reklamblad
Banners
etc.                                                             7500kr
PR, eloge för speciella dragplåster               3000kr var Erik Toro och 2 hemliga gäster =9000kr
PR och DJ ansvarig får mellanspel mellan artister    3000kr
Artister som uppträder mer  får lite bensinpengar   10000kr x 10 st (1000kr st)
Artister som finns med på ett hörn(100st)         5000kr I form av blommor eller annan uppskattning som 10 % i kommande event om de vill hyra lokaler i Alviks Kultur Hus
Uppsättning av Posters, reklam                    2000kr
 
Uthyrning av tält alternativt inköp
Tält 3x3m      a 5st                                      7500kr           
Material för bygga fiskdamm plus 
tombola hjul i enkelhet                                 1500kr
 
Införskaffning av material som bordsdukar
Servetter och annan utrustning till mat och 
Cafe delen.                                                     1000kr
Införskaffning av vinster till tombola 
Chocklad hjul samt inbjudan till mat
Kupong till volontär och medarbetare på 
event.  50 kr matkupong (100st)                      5000kr
Film skapare som filmar eventet                       6000kr
Gör kort film och lång film                                4000kr 
                                   

Summa                                             69 500

Vi får ta bort posterna där eloge går till artister och volontärer om det blir nödvändigt. Det kan även bli tvungen att inte filma eventet utan göra det med volontärer. Då hamnar vi på ett kostnads förslag på -26 000kr i artister och volontärer men det vore synd och väldigt tråkigt då de är en sådan viktigt del för delaktighet och uppskattning.

Här fortsätter vi med den pris summa för Alviks Talang Jakt, det kan bli oerhört spännande och ha en liten prispeng till de artister eller amatörer som blir valda. Förslagsvis 5000kr första pris, 3000kr i andra pris 1000kr i tredje pris och en poster på Alvik Kultur festival för resterande artister men underskrift av våra celebrititer i huset. (artister).

Summa                                         78 500

 

Låt oss presentera lite plus i kassan.

Nu tänker vi 1000 människor som köper ett klippkort a 100kr.  För 100kr får man 10 biljetter värde 10kr st.  Naturligtvis finns det även en möjlighet att bli medlem i bbeabridge och dagen i ära få 12 biljetter för 100kr. 

Nu räknar vi att alla dessa biljetter går till att handla i husets alla kafeterior, glasskioskar, ungdomskiosken, tombola hjulet, fiskdammen osv.  Alltså alla priser blir därmed 10 kr, 20 kr, 30kr osv, inga ören och så. Nu säljer vi 1000st = 100 000kr

Efter festivalen så ska alla  ha betalt.. Kafe delen får visa upp sina biljetter, hur många saker har de sålt. Vi tar ett exempel till. 

Kafeterian säljer smörgåsar, pajer och kroasanter av olika slag. Det säljes även kaffe, te och läsk av olika sorter. Det har inkommit försäjning av 100 smörgås a 3 biljetter, 100st läsk te eller kaffe a 2 biljetter, 100 kroasanger eller bullar a 1 biljett =600biljetter

600 biljetter är alltså 6000kr. Nu presenterar kafeterian inköp av kostnad av 2000kr (Bröd, pålägg, smör, kaffe, te, läsk och bullar.

Det blir alltså 4000kr kvar. Dessa 4000kr delas på hälften den som driver kafet och hälften till Alviks kultur hus. 

Det här betyder attt ca kommer 100 000kr bli en förtjänst av 30-40000kr.  

Nu kommer resturangdelen. Vi har 100 sittplatser på lördag och söndag. Biljetterna reserveras och säljes tills de är slut. Vi räknar att lunchen kostar 100kr  Vilket blir 10 000 i 2 dagar alltså 20 000kr. Vi räknar med att maten kostar 50 % att köpa in Det blir alltså 10 000kr kvar vilket delas på 2. Hälften blir till Alvik kulturhus och hälften går till utövaren.

Knallarna som får vara med om vi får tillstånd som vi hoppas på kan endera betala en hyra var för platsen. Det går även att de betalar en % av försäljningen Det måste bestämmas av alla parter.  10 knallar blir om vi tar hyra 500kr.  5000kr.